המלצה לטיול בצפון יוון – זגוריה,צומרקה

יחד עם אתר איי יוון יצאנו לסיור מושלם בצפון יוון. (יוני 2019)

יצאנו מהארץ קבוצה של 10 צלמים ועיתונאים יחד לסיור של 5 ימים מלאים בנופים ומקומות מופלאים.

צפון יוון – צומרקה

לפני שאני מציג לכם את המסלול המדהים שעשינו יחד עם תמונות מדהימות חשוב לי להגיד תודה לצוות של אתר איי יוון.

אני ממליץ בחום ליצור איתם קשר בכל מה שקשור למידע וארגון.

למי המסלול מתאים:

משפחות וילדים , זוגות, חברה צעירים, מבוגרים.

בקיצור, לכולם! אני אומר לכולם כי טיול כזה עושים עם רכב ויש בו את הנוחות שבמקומות הלינה, את הניידות,

הנופים המדהימים שלא צריך לעשות הרבה כדי להגיע אליהם, את המסלולים הקצרים והנגישים וגם את האפשרות

לצאת למסלולים יותר ארוכים ומדהימים ולאלו שקצת יותר בכושר. וכמובן שבאזורים האלו יש גם מסלולי טרקים יותר ארוכים בהם לא נגענו בטיול זה.

וידיאו שערכתי מהטיול –

ממש בגדול על המסלול לפני שנכנסים לפרטים –

מאתונה לכיוון תעלת קורינתוס ומשם לאורך צפון הפולופנס דרך גשר ריו-אנטיריו לכיוון כפרי זגוריה. מזגוריה לחבל צומרקה. ומשם חזרה לאתונה

סה"כ נסענו כ-1500 קילומטר בחמישה ימים – ככה נראה הסיבוב כולו על המפה:

מסלול טיול בצפון יוון

כמה דברים חשובים על המסלול ועל דרכי הגעה:

זגוריה וצומרקה הם בהחלט מרכז העניינים. אנחנו הגענו מאתונה (500 ק"מ עם מספר עצירות ודרך יפה מאוד)  אך ניתן להגיע גם מסלוניקי (350 ק"מ).

או למי שרוצה ליסוע פחות יש אפשרות גם לנחות ביואנינה Ioannina (טיסה פנימית מאתונה) , בירת המחוז (מחוז אפירוס Epirus) ומשם זה נסיעה קצרה לאזור זגוריה (50 דקות בערך).

אנחנו טיילנו כ5 ימים מלאים אך מסלול זה גם יכול להיות בקלות לשבוע או ל10 ימים בתוספת יעד נוסף כמו מטאורה למשל.

יאללה בואו נראה את המסלול וקצת תמונות יפות:

DAY 1 משדה התעופה אל צפון יוון  –

נפגשנו בשדה התעופה הבינלאומי של אתונה Eleftherios Venizelos, עלינו על המיניבוס של ניקוס החביב ויצאנו לדרך.
ראשית נסענו מערבה וכעבור כשעה ורבע נסיעה וכ-100 ק"מ, הגענו לתחנה הראשונה: תעלת קורינתוס Corinth Canal

תעלת קורינתוס היא התעלה השניה בגודלה בעולם (אחרי תעלת פנמה), נכרתה בין השנים 1881-1883

על מנת לקצר את המרחק בין פיראוס אל הים היוני Ionian והיא מחברת בין המפרץ הסארוני למפרץ קורינתוס.

אורכה של התעלה כ-6.3 קילומטר, ורוחבה בין 21-25 מטר.

מפת הדרך  מאתונה לקורינתוס:

מפה המשכנו לאורך צפון הפלופונס, כשמימיננו מפרץ קורינתוס ומשמאלנו ההרים, עוד כשעה וחצי וכ-130 ק"מ

אל התחנה הבאה: גשר ריו-אנטיריו Rio Antirio.

זהו גשר מעוגן כבלים המחבר בין העירות ריו ואנטיריו ולמעשה מחבר את הפלופונס עם מרכז יוון בחלק הצר של מפרץ קורינתוס.
אורכו של הגשר 2252 מטר ונחשב למישור התלוי הארוך בעולם. רוחבו 28 מטר והוא כולל 6 נתיבים: 4 נתיבים לרכבים ושני נתיבים להולכי רגל.

הגשר נחנך ב-2004 והוא נבנה בתנאים מחמירים שיעמדו בתנאי מזג אויר קשים (כולל צונמי).

העדפנו לחצות את המפרץ בהפלגה ולא בנסיעה על הגשר, מה שאפשר לנו הפוגה מהנסיעה ותצפית הרבה יותר מעניינת על הגשר.

מפת הדרך מתעלת הקורינתוס אל גשר ריו-אנטיריו :

מצידו השני של המפרץ המשכנו צפונה  עוד כשעה ו-100 ק"מ נסיעה אל העיירה אמפילוכיה Amfilochia השוכנת על שפת מפרץ אמבראקיה Amvrakia.

אחד המפרצים הסגורים הגדולים ביוון, בו התרחש קרב מפורסם.

שם עצרנו לארוחה על שפת הים בטברנה של מלון Amvrakia וקיבלנו קבלת פנים חמה.

מפת הדרך אל העיירה אמפילוכיה Amfilochia :

לאחר הארוחה המשכנו להצפין והתחנה הבאה: לורוס ספרינגס Louros Springs

לורוס ספרינגס Louros Springs

כשעה נסיעה – 90 ק"מ מאמפילוכיה. הגענו אל הנביעה של נהר הלורוס, צבעים מרהיבים ומים קרים!

טבילה קצרה והרגשתי שנולדתי מחדש.

מפה מהעיירה אמפילוכה אל לורוס ספרינגס Louros Springs :

לאחר טיול רגלי קצר סביב הנביעה המשכנו אל התחנה הסופית ליום זה: הכפר אריסטי Aristi בזגוריה

שבצפון מחוז אפירוס Epirus, כ-80 ק"מ וכשעה וחצי נסיעה.  סה"כ נסענו ביום זה כ-500 ק"מ

הגענו בשעת שקיעה יפה והתמקמנו במלון Aberratio

מלון Aberratio על צלע ההר עם נוף מדהים:

מפת ההגעה מ Louros Springs אל הכפר Aristi:

בערב יצאנו לאכול בכיכר הכפר אצל ליאנה במסעדת En Aristi

DAY 2 זגוריה  –

פתחנו את היום בביקור בתצפית הראשונה על קניון ויקוס Vikos מתוך הכפר ויקוס. זאת היא התצפית הצפונית על הקניון.

קניון ויקוס הוכתר על ידי גינס כקניון הסלע הצר העמוק בעולם.

הקניון שוכן למרגלות הר טימפי Tymfi ונמתח בין הכפרים מונודנדרי Monodendri  ופפיגו Papingo לאורך כ-12 ק"מ המהווים מסלול הליכה מפורסם בקרב הייקרים אירופאים.

בסמוך לתצפית ויקוס יוצא גם מסלול הליכה אל מעיינות הוידומאטיס Voidomathis, הנהר הצלול שביקרנו בו בהמשך הטיול.

מאריסטי לויקוס נסענו 5 קילומטר בלבד ובדרך עצרנו לתצפית יפה על כביש הנחש:

מויקוס נסענו אל גשר פפיגו Papingo:

PAPINGO bridge גשר

מתחת לגשר ירדנו לטייל לצד הנהר הצלול (באירופה).

פה פגשנו את אכילאס (בעלים של חברת אלפין זון המפעילה אטרקציות אקסטרים ומדריכה סיורים בצפון יוון) שליווה אותנו בהמשך המסלול.

יצאנו לטיול רגלי קצרצר לאורך הנהר עד לשרידי גשר עתיק – פליו גפירו Palio Gefiro. מסלול קל וקצר כ10 דקות הליכה לכל כיוון:

מפת הגעה מהכפר ויקוס לגשר פפיגו:

המשכנו במעלה כביש הנחש המתפתל עד לכפר פפיגו ואל גבי המים של רוגובו – כעת מופיע בגוגל מפס כ-Papingo Rock Pools

אך על השלט הקבוע בכניסה למסלול – Rogovo Ovires.  טיול יפה לאורך הגבים בערך 20 דקות הליכה לכל כיוון. לקחת נעלים ולהיזהר לא להחליק :

מפת הגעה לRogovo Ovires :

המשכנו בנסיעה קצרה אל הכפר מיקרו פפיגו Mikro Papingo.

פה טיפסנו ברגל  אל מלון מיקרו פפיגו 1700
במלון הספא פגשנו את זוכה מדליית זהב לריצת 200 מטרק של אולימפידת 2000 – Kostas Kentaris
ואת אשתו הנסיכה הקסומה אלזה, המנהלת את המלון שבבעלות המשפחה.

הם אירחו אותנו לצהרים מהאגדות, במרפסת המלון, מול הנוף הנפלא עם תפאורת היונים הלבנות, עם תה צמחים מרענן וסלטים ציוריים.

ממערב זגוריה ומיקרו פפיגו עברנו אל מרכז זגוריה, ראשית אל גשר קוקורוס Kokkoros Bridge:

גשר גדול ליד הכפר הסמוך  קיפי Kipoi, הגשר  נמתח מעל ערוץ של נהר הוידומאטיס, שבשנים האחרונות המים בו הידללו עד כדי יובש מוחלט השנה.

גשר קוקורוס הוא גשר גדול בעל רשת אחת הנמתח בין שני צוקים לצד הכביש המוביל אל הכפר קיפי.

מפת הגע אל גשר קוקורוס Kokkoros Bridge:

לא המשכנו אל הכפר קיפי אלא הסתובבנו ופנינו אל הכפר דילופו Dilofo.

היה לנו שם מפגש מרגש במיוחד עם קליאו, נערה בת 93. שדיברה איתנו על הגרמנים, מלחמת העולם וסיפורים אישיים.

מדילופו המשכנו אל ביקור קצר ביער האבנים, תופעה גיאולוגית ייחודית, בדרכנו אל תצפית נוספת על קניון ויקוס.

התצפית הגבוהה והיפה Oxya:

משם חזרנו לכפר אריסטי, ושם חיכו לנו במלון Aristi Mountain  עם ארוחת ערב.

DAY 3 צומרקה –

נפרדנו מאריסטי ומזגוריה והדרמנו אל העיר יואנינה Ioannina, בירת המחוז (מחוז אפירוס Epirus).
עצרנו לצד אגם Pamvotida שלחופו הדרומי שוכנת העיר יואנינה ובתוכו שוכן אי מיושב.

סיור קצר בעיר העתיקה, בין החומות, קבר עלי פאשה, מוזיאון ההסטוריה, בית הכנסת וממשיכים דרומה אל חבל צומרקה Tsumerka.

תחנה ראשונה בצומרקה – תצפית אגיוס גיאורגיוס Agios Georgios המשקיפה על נהר הארכטוס ואל הכפרים ורכס הרי צומרקה.

תצפית אגיוס גיאורגיוס Agios Georgios

מפת הגעה מיואנינה לחבל צומרקה אל התצפית :

מתצפית אגיוס גיאורגיוס Agios Georgios המשכנו אל תחילת מסלול מעיינות קויאסה Kouiassa.

כמה דקות לפני המסלול חלפנו על פני מנזר קיפינה Kipina החצוב בתוך ההר וקשה לראות אותו מהכביש:

מסלול מעיינות קויאסה הוא קל ושופע מים, ובאמצע הדרך ליד מפל, תחנת מים שהפכה לבית קפה קטן.

מאחורי המבנה ממשיך המסלול לאורך אמת מים עתיקה, במזג אויר טרופי ושפע צמחיה ירוקה עד שנגלה המעיין היפה מוקף סלעים.

אחד המסלולים היפים ולא כדאי לפספס את היעד!

מפת הגעה מהתצפית אגיוס גיאורגיוס Agios Georgios אל מסלול מעיינות קויאסה Kouiassa:

מפה נסענו אל מלון Anavasi בכפר Pramanta פה קיבלו אותנו דינה (קוסטנטינה) ואנגלוס לארוחה מפנקת.

ומשם נסענו אל מפלי קטארקטיס Katarraktis:

מפלי קטארקטיס Katarraktis.

זהו שמם של המפלים הגבוהים המצויים סמוך לכפר בעל שם זה (שמשמעותו ביוונית: מפל).

שני המפלים זורמים בעונת האביב בלבד כיוון שמימיהם מגיעים מהפשרת השלגים.

מפל אחד היה כבר יבש לחלוטין ואת השני תפסנו בימיו האחרונים – בשיאם הזרימה סוערת במיוחד.

מהמסעדה הסמוכה ראינו שקיעה מדהימה:

מפת הגעה ממעיינות קויאסה אל מפל קטארקטיס Katarraktis:

משם חזרנו אל הכפר פרמנטה, ללון במלון Orizontes

DAY 4 ראפטינג ודרום צומרקה –

על הבוקר יצאנו עם אכילאס בדרך יפה אל גשר פוליצה שם פגשנו את הצוות המקצועי שלו ויצאנו בשתי סירות לראפטינג על נהר הארכטוס.

מסלול הרפטינג ברמה 3. לא היה מסוכן ושמרו על כללי הבטיחות. המדריכים מצויינים והנופים בדרך מדיהימים.

סיימנו את מסלול הראפטינג בגשר פלאקה Plaka, שם הגשר (שקרס בעקבות הגשמית הכבדים בשנת 2014) נמצא כעת בשחזור ובניה.

אחרי הרפטינג נפרדנו מאכילאס  והמשכנו  כ-40 ק"מ אל דרום צומרקה, הכפר וורגרלי Vourgareli,

פה כבר חיכו לנו בקוצר רוח במלון המדהים Rouista המארחים היקרים: מרינה ודימיטריס.

מרינה ודימיטריס, זוג צעיר המנהלים את המלון שבבעלות המשפחה ומפיחים רוח צעירה באזור זה של צומרקה,

שהוא בתולי ולא מתויר. המלון שהוקם לפני כשנתיים הוא רק קרש הקפיצה הראשון וסביבו, דימיטריס ומרינה

עושים רבות לפיתוח התיירות באזור כולל איתור וסימון מסלולי הליכה וספוטים יפיפים באזור.

לאחר המפגש במלון התפצלנו – חלק עם מרינה לסיור בכפר וורגרלי וחלק עם דימיטריס ובן המושל (פיליקוס) אל מסלול Rema Marks.

מפלי רמה מרקס

מסלול רמה מרקס מתחיל כ-30 דקות נסיעה מהכפר וורגרלי ועובר בתוך יער יפה.

המסלול מסודר ומסומן (בידי דימיטריס), אינו מאד קל אך גם לא מאד קשה וכ-25 דקות

של הליכה בירידה מובילות אל מפל ראשון ויפה הנשפך אל בריכה בה ניתן לרחוץ בכייף.

ובהמשך תוך כמה דקות נוספות של הליכה, אל מפל נוסף ועוד יותר מיוחד שגם הוא נשפך אל בריכה וגם בה אפשר לרחוץ עוד יותר בכייף.

מפת הגעה מהכפר וורגרלי Vourgareli אל מסלול Rema Marks. :

בערב אכלנו במסעדה במרכז הכפר.

DAY 5 צומרקה לאתונה –

את הבוקר פתחנו מוקדם ויצאנו בליווי דימיטריס, מרינה ופיליקוס, אל עבר הכפר תיאודוריאנה Theodoriana,

כ-40 דקות נסיעה מוורגרלי, המכונה גם "בירת המים" של צומרקה. הכפר מוקף מעיינות טבעיים.

יצאנו אל מפל סודה Souda, המסלול מתחיל בסמוך למרכז הכפר, הוא קל ונעים ומלווה במים זורמים וצלולים מהמעיין, קרירים ומעולים לשתיה.

מפל סודה Souda מפל סודה Souda

בסוף המסלול הקצר הגענו אל שני המפלים השוצפים – שזורמים כל השנה.

לאחר הביקור במפל סודה, נסענו דרך הכפר תיאודוריאנה   ובכביש יפיפה אל "חוף צומרקה", פינת חמד על שפת נהר האכלוס Achelos. לפה מגיעים המקומיים לשחות בקיץ.
הנהר צלול ויפה, מעליו נמתח גשר רעוע כמו באמזונס.

מפת הגעה מהכפר תיאודוריאנה Theodoriana אל "חוף צומרקה":

בנקודה זאת נפרדנו מדימיטריס, מרינה ופיליקוס  ויצאנו לדרך אל שדה התעופה של אתונה.
נסענו בדרך המכונה Agrafa Cross דרך הררית ויפה עד ל-Pyli – גשר אבן עתיק וגדול.

ומפה בכבישים בינעירוניים עד לעיירת החוף Livanates.

בליבנאטס, כבר חיכה לנו קוסטאס  עם שולחן מול הים וארוחה טובה לסיום.
הטברנה של אנה וקוסטאס או Phloga.
מפת הדרך חזרה עד לעיירת החוף Livanates:

לסיכום:

צפון יוון, פה קרוב לבית בטיסה של שעתיים לאתונה.

נופים מטריפים ואוכל יווני מדהים. מלא מים ומפלים ומקומות לינה אותנטיים ונקיים.

מומלץ לסוע באביב או בסתיו. (יוני וספטמבר).